+420 739 156 639

Francouzký pilíř

Popis

Přístup:

Nejlepší a nejkratší přístup je z městečka Al Ayn, údolíčkem až pod úpatí Jebelu, zde se dá postavit stan, místo je odlehlé.
Do tohoto místa se dostanete pouze s autem 4x4. Od tud po cestě z mužíků výrazným zářezem až na suťový svah pod Francouzký pilíř viditelný na první pohled. Vystoupejte až pod stěny a cca 200m vlevo od hlavní linie pilíře začíná 5-15m široká police vedoucí pod pilíř. Po ní se dostanete až pod nástup. Ten najdete podle zavěšených starých smyček a malého bivakovacího místa. Od stanu pod nástup je to cca 1,5 hodiny chůze s převýšením 500m.

Lezení:

První délka začíná z police, nad převískem se smycí mírně doleva do kouta a jím nahoru pod převis (štand z fichtlý). První délku lze spojit s druhou krátkou. Krátká traverzovací délka doleva od předchozí štandu. Štand ze dvou skob na malé polici pro dva. Třetí délka a jedna z nejtěžších začíná po malých lištičkách do nepatrných koutků, přímo nahoru, od mírně převislého koutu šikmo doleva a přímo nahoru. V celé délce lze dát nějaký čok a jsou zde 4 nýty na celou délku. Štand na vlastním. Odtud traverz doprava a dále šikmo vpravo, několik délek lehčího lezení až pod velkou plotnu (plotna odspodu vypadá jako velké srdce).Pod plotnou traverz doleva po policích až pod spáru a ní nahoru. Pomalu se dostáváte na hřeben a jím kolem staré dřevěné bedny s plechovkami přímo po ostrém pilíři. Občas celkem vzdušné. Na konci hřebene traverzem doprava ( min. jedna délka) až se objevíte za hranou a vidíte druhou stranu Jebelu. Také by se měl objevit bivak na velké šikmé polici cca 10-30m široké. Bivak je obskládán šutry pod mírným převískem. Z toho místa s pohledem nahoru směřujte do kotle po pravé straně. Uvidíte velký zářez doprava a poté v pravém úhlu doleva. Jím až pod spáru. Těžkou spárou po vlastním nahoru až ke štandu z jednoho nýtu, odtud doleva za roh do komínku a tím přímo nahoru do převislého spárokoutu na polici. Z police po pravé straně spárou nahoru přes volné bloky vpravo až do velkého komínu. Poslední délka se klikatí v tomto komínu až na vrchol.

Sestup:

Sestup je trošku složitý, je potřeba najít mužíka, nebo aspoň směr. Pod vámi jsou vysoké skalní prahy a je potřeba mezi nimi prokličkovat. My se drželi po pravé ruce až jsem prokličkovali na výrazný hřeben (viz mapa níže). Po něm jsme za cca 2-3h sešli dolů. Je potřeba se držet na hřebeni, v údolích jsou vysoké stěny.

Co jsme měli sebou ve stěně:

Podrobný popis cesty v Anglickém jazyce: misht_fp_topo a nebo ZDE.